Grundejerforeningen Bredekæret
Referat af Generalforsamling 10. april 2013
Regnskab 2012/2013
Budget 2013/2014
Generalforsamling 2013
Referat fra ordinær generalforsamling i Grundejerforeningen Bredekæret
onsdag den 10. april kl. 19.00 i Biblioteket, Ågerup.
Fremmødte: nr. 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 13, 14, 21, 22, 26, 28, 30 - Referent: Kim
Dagsorden:
- Valg af dirigent.
- Bestyrelsens beretning
- Aflæggelse af regnskab
- Indkomne forslag
- Budget, herunder fastsættelse af kontingent
- Valg af bestyrelse og suppleanter
- Valg af revisor og revisorsuppleanter
- Eventuelt
1. Valg af dirigent
Aftenens dirigent blev Ernst, som sikrede at alle formalia blev overholdt gennem hele mødet - der var endda perioder med god ro og orden. Tak til Ernst
2. Bestyrelsens beretning
Det har igen været et begivenhedsrigt år med arbejdsdage, snerydning - og så har vi nu haft et helt år med Stofa. Det har vist fungeret helt fint.
De, som har benyttet sig af muligheden for at få refunderet uretmæssigt opkrævet ejendomsskat af grundværdien via Rafn og Søn, kan se frem til en snarlig afgørelse, idet vi nu afventer endelig vurdering fra Skat og Kommune. Afgørelsen vil snart være klar - et sted mellem 6 mdr. og 3 år!
Revner i vejene kommer stadigvæk, men knap så meget som tidligere år. Så indtil videre er alt efter planen - altså at nuværende belægning ser ud til at holde i ca. 15 år.
Der er flere træer, som er blevet fældet ved indkørsel til Bredekæret og andet nede på den midterste vej. Det er sket meget tæt på Nytårsaften - og vi betragter det som hærværk og ikke nytårsløjer.
Mosegrisene har vi ikke haft succes med at skræmme væk - de er stadig en plage i fællesarealet.
De høje træer i den Sydvestlige del af Bredekæret (i svinget mellem nr. 24 og 26) må vi gerne fælde - der er 2-4 store træer, som gerne måtte falde. De er dog så store og tæt på bebyggelse, at vi vil anbefale at bruge professionel hjælp, hvilket er estimeret til at koste 10-15.000 kr. Det er ikke en del af budgetforslag for kommende år.
Beretningen vedtaget.
3. Aflæggelse af regnskab (1. marts 2012- 28. februar 2013)
Omdelt til alle på generalforsamlingen og gennemgået af kasserer.
Også i år nåede vi at få alle indbetalinger på plads inden Generalforsamlingen.
I år var traktoren billig i drift (men den blev også godt serviceret i forrige sæson).
Vejvedligeholdelse har ikke været så stor i år, men der har været en del snerydning - og vi må forvente at der i næste års regnskab vil være udgifter for dette år. Der kom lidt sne i marts - så her kommer en regning til næste års regnskab.
Vi har haft en engangsudgift til at blive tilsluttet antenneanlæg i Ågerup (mindre end forventet).
Forsikringer er blevet gennemgået (vi har indhentet kontroltilbud fra flere forsikringsselskaber for at sikre os rigtig pris):
- Erhvervsansvarsforsikring – ulykker veje og fælles areal
- Brand og tyveri ved skur på parkeringsplads
- Arbejdsmaskineforsikring - skader som forvoldes med traktor
- Arbejdsskadeforsikring (lovpligtig) for de personer som måtte komme til skade ved brug af traktor.
Denne forsikring har vi ikke i dag, men tegner en sådan, da den er lovpligtig, når foreningen anvender (lønnet eller ulønnet) arbejdskraft til bl.a. græsslåning.
Regnskabet blev godkendt med applaus!
4. Indkomne forslag
Forslag om etablering af legeplads for et budget på 50.000 (se nedenfor) blev drøftet. Argumenter imod at etablere en egentlig legeplads var bl.a. skærpede lovkrav med tilsynspligt for offentligt tilgængelige legepladser og dermed høje udgifter til etablering og vedligeholdelse.
Erfaringer med begrænset benyttelse og meget vedligeholdelse af tidligere legeplads indgik også i diskussionen om forslaget. Argumenter for en legeplads var bl.a. et ønske om bedre udnyttelse fællesarealerne, og at området derved kunne blive mere attraktivt for Bredekærets børnefamilier og fremtidige nye beboere.
Afstemning om forslaget: 7 imod og 1 for (6 stemte ikke) - forslaget blev ikke vedtaget.
Den grundlæggende ide om at arbejde på at få et mere inspirerende fællesareal var der dog stor tilslutning til at drøfte - under punktet "eventuelt".
5. Budget, herunder fastsættelse af kontingent
Der foreslås uændret kontingent og budget som omdelt.
Budget og kontingent vedtaget som fremlagt.
6. Valg af bestyrelse og suppleanter
Den nuværende bestyrelse og suppleant (Ernst, 26) blev genvalgt da der ikke var andre, som magtede opgaven. Der var stor angst for nedslidning i jobbet.
7. Valg af revisor og revisorsuppleanter
Annette (7) og Jens (16) fortsætter - hvilket er helt i tråd med sædvane. Og tak for det!
Anette har i år rundet 25 år - som Grundejerforeningens revisor. Tillykke og mange tak for indsatsen - vi glæder os til samarbejdet i de næste 25 år.
8. Eventuelt
Fortove og veje er snavsede - og det må vi nok gøre noget ved på kommende arbejdsdage.
Samtidig kan vi da opfordre til, at de parceller, som har fortov, gør sig ekstra umage med at få ryddet sne i vintersæsonen. Det gør jo heller ikke noget om affald og ukrudt bliver reduceret i den øvrige del af sæsonen.
Der blev udvekslet et par synspunkter om det fornuftige i selv at købe en traktor med en ordentlig kost og andet materiale, når nu vores havetraktor "går på pension".
Vi havde også en god runde om skraldespande med revner i. Hvis de bliver for utætte, så er anbefalingen at købe en ny (for egen regning).
Læs mere på www.roskilde.dk/webtop/site.aspx?p=6332
Det blev præciseret at cykelsti for enden af Bredekæret er vores og ikke kommunens.
Som følge af det stillede forslag om etablering af legeplads blev der drøftet mulige og umulige ideer om fællesarealet. Den generelle holdning var, at vores fælles områder godt kunne blive mere attraktive.
Derfor etablerede vi en arbejdsgruppe, som har til opgave at præsentere nogle gode forslag til udnyttelse af fællesarealet. Det forventes at arbejdsgruppen kan fremlægge én eller flere planer for hele fællesarealet - inklusiv budget og finansieringsforslag.
De forslag skal herefter til Grundejerforeningens beslutning - enten ved ordinær generalfor-samling eller ved indkaldelse til en ekstraordinær generalforsamling.
Vi glæder os til at se forslag, som kan være til glæde for alle i Bredekæret. Legeplads er nok ikke det helt rigtige begreb for det, vi efterlyser, men snarere noget med "rekreativt fællesområde med gode aktivitets-muligheder".
Arbejdsgruppe: Björn (13) og Jesper (9) er tovholdere på opgaven, og alle interesserede kan deltage ved at henvende sig til Björn, Jesper eller Bestyrelsen.
Og hermed sluttede så sekretærens arbejde for i år.
Referent: Kim Brejndal
Godkendt af Bestyrelsen, St. Valby den 14. april 2013.
NB! Arbejdsdage i Bredekæret i 2013 er planlagt til søndag den 12. maj og søndag 1. september.
Bilag: Godkendt regnskab og budget
Indkomne forslag (1 stk.):
Min hustru, vores to døtre (siden er det blevet til tre døtre) og jeg selv, flyttede i efteråret ind på Bredekæret 13.
Vi kan forstå, at der tidligere har ligget en legeplads hvor der i dag står et enligt gyngestativ.
Vi vil gerne stille forslag om, at der genetableres et mødested for børn (og gæstende børnebørn) i foreningen. Både til glæde for børnene og dem der måtte gå i salgstanker.
Det enlige gyngestativ var ikke ligefrem noget der bidrog positivt i vores beslutning om at købe Bredekæret 13 :-)
Vores forslag lyder derfor, at;
Bredekæret G/F afsætter 50.000 kr. til etablering af ny legeplads på foreningens areal. Der søges samtidigt medfinansiering til projektet hos Realdania og Lokale og Anlægsfonden.
Der er desuden mange muligheder for forbedringer på foreningens grønne arealer, der i dag ikke er meget andet end egnet til hundeluftning - ikke kun for os med børn. Derfor kunne man også, hen af vejen overveje at etablere borde, bænke, grill petanque m.m.
De bedste hilsner
Atla, Veiga, Yrsa, Camilla og Björn
Bredekæret 13
Faktisk 2012/2013 |
Faktisk pr. medlem |
Budget 2012/2013 |
Faktisk 2011/2012 |
Budget 2013/2014 |
|
Kontingenter | 64.000 | 2.000 | 64.000 | 64.000 | 64.000 |
Renter | 49 | 2 | 50 | 61 | 50 |
Ejendomsmæglere - eksp. af div. | 250 | 8 | 0 | 250 | 0 |
Indtægter i alt | 64.299 | 2.009 | 64.050 | 64.311 | 64.050 |
Græsslåning | 9.000 | 281 | 9.000 | 9.000 | 9.500 |
Drift af traktor | 738 | 23 | 7.000 | 10.206 | 7.000 |
Vejvedligeholdelse | 0 | 0 | 7.000 | 12.350 | 5.000 |
Snerydning | 17.000 | 531 | 15.000 | 0 | 19.000 |
Fællesareal vedligeholdelse | 2.948 | 92 | 5.000 | 100 | 4.000 |
Bortkørsel af affald | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Forplejning, arbejdsdage | 1.035 | 32 | 2.000 | 976 | 1.500 |
Kabel-TV, linieforstærker | 7.200 | 225 | 10.000 | 0 | 0 |
Vedligeholdelse i alt | 37.920 | 1.185 | 55.000 | 32.632 | 46.000 |
Generalforsamling | 72 | 2 | 100 | 89 | 100 |
Sportsfest, Ågerup | 0 | 0 | 200 | 122 | 200 |
Sommerfest, Bredekæret | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Andet - beboermøde | 0 | 0 | 0 | 92 | 0 |
Møder i alt | 72 | 2 | 300 | 303 | 300 |
Kontorhold | 0 | 0 | 500 | 451 | 0 |
Forsikring | 3.612 | 113 | 4.000 | 3.500 | 4.500 |
Bankgebyr | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kontorhold i alt | 3.612 | 113 | 4.500 | 3.951 | 4.500 |
Omkostninger i alt | 41.604 | 1.300 | 59.800 | 36.886 | 50.800 |
Arbejdsdage | 3.000 | 94 | 4.000 | 2.000 | 4.000 |
Resultat i alt | 19.695 | 615 | 250 | 25.425 | 9.250 |
Aktiver | |||||
28. februar 2013 |
Pr. medlem |
Budget Ult 2012/13 |
29. februar 2012 |
Budget Ult 2013/14 |
|
Kasse | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bank - drift | 17.408 | 544 | 3.770 | 13.113 | 17.065 |
Bank - vejfond | 45.007 | 1.406 | 40.000 | 30.007 | 55.000 |
Tilgodehavende kontingent | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Andre tilgodehavender | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aktiver i alt | 62.415 | 1.950 | 43.770 | 43.120 | 72.065 |
Passiver | |||||
Skyldige arbejdsdage | 200 | 6 | 1.000 | 600 | 600 |
Forudbetalt kontingent | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Passiver i alt | 200 | 6 | 1.000 | 600 | 600 |
Egenkapital primo | 42.520 | 1.329 | 42.520 | 17.095 | 62.215 |
Årets resultat | 19.695 | 615 | 250 | 25.425 | 9.250 |
Egenkapital ultimo | 62.215 | 1.944 | 42.770 | 42.520 | 71.465 |
Balance | 62.415 | 1.950 | 43.770 | 43.120 | 72.065 |